Metallica: 72 Seasons (2023)

Már a Rattle szerkesztőségi csoportban is elsütöttem, de itt sem hallgathatom el időutazó érzésemet. Mintha csak a ’80-as években járnánk: múlt pénteken, ugyanazon a napon jelent meg a Metallica, az Overkill és a Holy Moses új lemeze, ma pedig itt a Mezzrow visszatérő albuma is!

Az elmúlt hetekben fokozott érdeklődéssel követtem a 72 Seasons kapcsán felszínre törő kommentáradatot. Már az előzetes dalokat hallva vagy a frissen megjelent albumba belefülelve is, a legszélsőségesebb álláspontokat képviselve, rengetegen véleményt nyilvánítottak. Nem mintha ezek közül bármelyik is befolyásolt volna, hiszen nekünk, egykori és jelenlegi fanatikusoknak egy Metallica lemez megjelenése METALTÖRTÉNETI ESEMÉNY; bárhogy is állunk a csapat múltbeli teljesítményéhez, mindig adunk Ulrichéknak egy újabb esélyt. Na, jó, nem biztos, hogy mindenki, úgyhogy innentől csak a magam nevében beszélek. 🙂

Jelen írásomat nem is nevezném ajánlónak, hiszen aki szereti a csapat zenéjét, és várta az új albumot, az már rég meghallgatta, aki pedig lejárt lemeznek tartja a Metallicát, azt valószínűleg tucatnyi pozitív kritikával sem lehet rávenni arra, hogy több mint egy órát szánjon rá az életéből. Úgyhogy ez egy szimpla véleménycikk, amely a pozitív visszajelzések számát gyarapítja.

Bevallom, a banda előző anyaga, a 2016-os Hardwired… to Self-Destruct nem vált a kedvencemmé, ellentétben az eggyel korábbi Death Magnetic-kel, ami kifejezetten tetszik, és amit az elmúlt három évtized legjobb Metallica lemezének tartok. Persze ma már Heatfieldék egyetlen anyaga sem dobogtatja meg úgy a szívem, mint a csapat ’80-as években született alkotásai; ők is változtak zeneileg, és a műfaj egén is új, frissebb szelek járnak. Ugyanakkor nem értek egyet azokkal, akik szerint az együttes megfáradt – ennek ellenkezőjére éppen az idei album a legfényesebb bizonyíték. Míg a Hardwired…-et egy polírozottabb, a mainstream felé húzó alkotásnak gondolom, a 72 Seasons jóval zsigeribb anyag. Nem olyan dühös, mint a St. Anger volt, de igencsak ott van benne a punkos él: másokkal ellentétben egy csipetnyi Load-os ízt sem érzek benne, Garage Days Re-Revisited és Garage Inc. szellemiséget viszont annál inkább. A címadó szám vagy a Lux Æterna gyors részei igenis duzzadnak az energiától, és a muzsikusok vitalitását igazolják.           

Amit viszont én is egy kissé túlzásnak érzek, az a bő 77 perces játékidő, ennyi a legjobb muzsikából is sok lehet, helyenként unalmassá válhat. Így nehéz, sőt szinte lehetetlen az egész anyagot befogadni, az elejétől a végéig ugyanolyan lelkesedéssel hallgatni. Ráadásul ezúttal sem instrumentális, sem lírai nóta nincs a lemezen, amelyek változatosabbá tennék az anyagot – szerencsére ezzel együtt sem érzem egyhangúnak az előadást.

Az értékelés egy másik sarokpontja, hogy milyen elvárásaink vannak az új albummal szemben. Muszáj-e a csúcskorszak alkotásaihoz mérnünk, vagy egyszerűen csak örüljünk minden egyes jó riffnek, témának? Én a magam részéről jólesően konstatálom, hogy egyik remek nóta követi a másikat, amelyek önmagukban a zenekar 21. századi legjobb formáját mutatják, s csak egymásutániságukat hallva van olyan érzésem, hogy igen, ezt a megoldást, riffet korábban is hallottam már; Hetfieldék ugyanabból a jól ismert eszköztárból dolgoznak, ami évtizedek óta a sajátjuk.

Személy szerint honorálom a „srácok” (James augusztusban, Lars decemberben lesz 60 éves) lazaságát, ami itt a dalok végével együtt rögzített (elvileg felvételek közötti) szövegelésekben nyilvánul meg. Azt is, hogy ezúttal Trujillo basszusjátékának is hagytak teret, például a címadó nóta és a Sleepwalk My Life Away elején, vagy az Inamorata lassú középrészében, sőt, a varkocsos bőgős a You Must Burn!-ben az énektémákba is besegített.

Amikor dalokat emelek ki az éppen tucatnyi nóta közül, tulajdonképpen azok legizgalmasabb pillanatait értékelem. A nyitó 72 Seasons-ben Hetfield gitárjából szabadulnak elő dallamos témák. A Shadows Follow-ban és az If Darkness Had a Son-ban az indítás dob-gitár ritmusozása mellett az alapriff cifrázása, „sorvégi” díszítése, az Inamorata elszállós középső tételében Lars cinjátéka, a Too Far Gone? lendülete, a You Must Burn!-ben a súlyosan cammogó alapokra pakolt, visszatérő, melodikus gitárrészlet tetszik (megint csak Hetfieldtől). Személyes favoritom azonban egyértelműen a Room of Mirrors fülbemászóan dallamos gitártémája.

Egy szó, mint száz: a 72 Seasons-szel a Metallica nálam felülmúlta eggyel korábbi önmagát (Hardwired…). Lehet, hogy tartalmilag, színvonalát tekintve nem jobb lemez annál, egyszerűen csak jókor találkoztunk: nagyon vártam már egy ilyen – szerintem – pozitív irányú elmozdulást. Azt nem ígérem, hogy év végi listámon dobogós hellyel jutalmazom Jamesék teljesítményét, azt viszont bizton állíthatom, hogy az idei albumot sűrűbben fogom hallgatni, mint elődjét. 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük