
Egy izgalmas interjú Matláry Miklóssal a Nevergreen Game Over albumáról, az akkori időszakról.
Miki, sok szeretettel köszöntelek téged magazinunk nevében. Mikor, hogyan jött létre a Nevergreen? Hogy nézett ki a tagság?
A Nevergreen 1994 ben jött létre, az első felállás Bob Macura – ének, basszusgitár, Matláry Miklós – billentyűs hangszerek, Dula Sándor – szóló gitár, Regdon Zsolt – dobok. Ez a felállás már a Game Over album után változott, és az utóbbi 30 év alatt tetemesen, főleg a dobosok által. A mostani felállás pedig, Bob Macura, Matláry Miklós, Nenad Nedeljkovic – szóló gitár, Szabó Endre – dobok.
Zenészként volt már tapasztalatotok, vagy ez volt számotokra a legelső zenekar, amiben részt vettetek?
Volt, persze, Szabadkán több rock – metal zenekarban játszottam, és ott kezdtünk próbálni Bob Macurával anno még Aragon név alatt. Ennek lett a folytatása szegeden a Nevergreen.
Saját dalok írására törekedtetek vagy jobbára feldolgozásokon gyakoroltatok?
Eddig a Nevergreennel vagy 12 stúdió albumot adtunk ki 30 év alatt, ez átlagban ha számolod lemezenként 10 dal X 12 vagyis 120. Johann Sebastian Bach termékenyebb volt, de ez sem semmi. Ebből van kb 10 feldolgozás. A legismertebb a Frozen, Madonnától. Egészen Naomi Campbelig eljutott a catwalkra. Ezzel gondolom megfeleltem a kérdésre.
Milyen rendszerességgel próbáltatok, illetve, hogyan zajlottak a korai próbák?
Szegeden a Nevergreen egy normál átlagos rendszerességgel próbált, azóta mivel az élet úgy hozta, hogy két tag szerbiai – vajdasági, én kétlaki , Bob meg németországban él, a próbák megritkultak, de köszönve a digitális technikának simán tudunk dolgozni, felvételezni, új dalokat felvenni. Persze koncertek előtt összehozunk 2 – 3 próbát.
Egyértelmű volt számotokra, hogy magyarul fogalmazzátok meg gondolataitokat, szövegeiteket?
Persze, magyar nyelvterületen születtünk, így egyértelmű volt, de megírtuk az egyik albumot, az Éj szemét szerbül is, így ez kétnyelvű, valamint pár albumunkat kiadtuk magyar és angol nyelven is.

Vajdasági (Szabadka) magyarok vagytok, és akkoriban már javában dúlt a délszláv háború. Ez hogyan hatott rátok, valamint mennyire nyomta rá bélyegét a hangulatotokra?
Pontosabban vajdasági magyar a zenekar egy része, és mindenki más városban él. Jelenleg csak egy szabadkai van, én. Azt a szerencsétlen, értelmetlen véres háborút végignéztük, én közelről, minden hozadékával együtt, amit a civil életben is érezni lehetett. Végignéztük egy ország szétesesését egy véres polgárháborúban, amit a politika gerjesztett, nem a népek. Ennek maradandó nyoma van az életünkben, gondolkodásunkban, zenénkben, szövegeinkben. Ez teljesen természetes. Ezek után ne várjon senki tőlünk vidáman kacagós derűs nótákat. De van egy „életigenlő” fekete humorérzékünk. És van rengeteg düh és dac a szövegekben a világ ellen amit egyes politikai elitek irányítanak és tettek ilyenné.
Az 1994-es Marlboro Rock In tehetségkutatón tűntetek fel. Kinek az ötlete volt, hogy benevezzetek, illetve, hogyan jutott el hozzátok ez a lehetőség? Hogyan szereztetek tudomást erről a lehetőségről?
Szegeden mindenki hallott erről, mi pedig a szegedi rock klubban hallottuk meg, az utolsó pillanatban, rögtön bementünk Körte barátunk stúdiójába és felvettük két frissen komponált dal demóját, az Ámokot és a Sötét szivet. Másnap én vittem személyesen a PolyGramba, mert nem volt idő postára, és nem bíztunk a posta pecsétjében sem. Bedobtam nekik a kapun levő postaládába. Másnap hívott a PolyGram ügyvezető igazgatója, először kikérdezett, hogy kik vagyunk, mert mint utólag kiderült csalásra gyanakodtak egy ismert magyar hard rock zenekar részéről. Mikor kiderült, hogy tiszták vagyunk, gratulált és elmondta hogy versenyben vagyunk. A többi, ahogy mondani szokták, már történelem.
A második helyet értétek el és megkaptátok a Polygram kiadó fődíját, ami egy 6 lemezre szóló szerződés volt, meglepett benneteket ez a helyezés?
Igazából nem, inkább az lepett meg minket szerénytelenül, hogy nem az elsők lettünk, mivel minden újságíró azt várta. A második helynek is örültünk, de ezzel a PolyGram akkori vezetősége nem értett egyet, ezért adta meg nekünk is, és a Nekropsziának is az első helyért járó díjat, a 6 albumos szerződést. Ebből végül is kettőt adtunk ki a Polygramnál, utána átmentünk a Hammer Records kiadóhoz, ahol azóta is vagyunk, azzal hogy a kiadó a nevét H – Music Hungary-re változtatta.
Amúgy mi volt a véleményetek az akkori magyar heavy metal közegről/színtérről és abba hogyan illeszkedtetek bele?
Az egy nagyon virágzó, progresszív metal szintér volt, imádtuk, olyan volt nekünk, mintha hazajöttünk volna. Azóta sajnos a kereskedelmi média káros hatására a metal szintér sajnos beszűkült, inkább rétegzene lett, de elég vastag réteg szerencsére, mert igény több van rá, mint amennyi teret kap a médiában. A magyar metal közönség halhatatlan, utánpótlás is akad, habár lehetne nagyob mennyiségben. De ez van, ennek kell örülni. Vannak nagy fesztiválok, Rockmaraton, stb, van Barba Negra, van Hammerworld, H – Music Hungary , akik nagy erőkkel harcolnak a rock – metal zene fenmaradásáért Magyarországon. Szerbiában végignéztem ennek a műfajnak az elpusztítását , teljes undergroundba szorítását a média által. Magyarország még jól áll , és a magyar metal közösség nem hagyja magát.
1994. augusztusában vonultatok be az Utópia stúdióba felvenni első lemezeteket, a Game Overt. Teljesen kész volt az anyag, amikor elkezdődtek a felvételek?
Persze. És nagyon fel is voltunk készülve, akkor valóban elég sokat gyakoroltunk a Game Over felvételek előtt.
Felkészülten érkeztetek a stúdióba?
Mint írtam, igen, de egy stúdióban egy zenész soha nem lehet eléggé felkészült. Minden percenés hallatszik, minden kisebb hiba. Ezek mellett a technika ördöge sokszor be tud, akár manapság is szólni a munkafolyamatba, olyan módon hogy az ember nem hiszi el. Stresszel vegyült izgalmas periódus volt, aminek eredményére viszont manapság is büszkék lehetünk, stílusteremtő album lett a Game Over, a hangzása abban az időben megfelelő volt, manapság már sok mindent máshogy csinálnánk rajta, dehát „a háború után mindenki tábornok” ( Cseh közmondás ).
Komoly kiadói büdzsé, támogatás állt/volt mögöttetek?
Akkor eladhatóbb volt a rock – metal, és a PolyGram sem volt kis cég, így nem panaszkodhattunk, bár szerintem a reklámba nem fektettek be eleget. Lehetett volna a két PolyGram kiadású albumnak nagyobb eladásszáma is.
Hogyan zajlottak a munkálatok?
Logikusan, az akkori hangmérnökünk Szőllősy Vágó János rendszere szerint. Először a dobokat vettük fel takra, majd a basszus gitárt, ritmus gitárt ( riffeket ), utána építettük rá a szintiket, szólókat éneksávokat és a végén kevertük ki.
Mire utalt az album címe?
Baljós címe volt. Mint amikor valamilyen kompjúterjátékban vesztesz. És a játéknak vége. Virtuális halott vagy. Hát ez sajnos eléggé bejött, így világviszonylatban az utóbbi 30 év alatt. De attól még nem kell belenyugodni.
Voltak amúgy olyan dalaitok, amelyek készen voltak, de nem kerültek fel az albumra?
Nem. Minden akkor elkészült dal felkerült a Game Overre. Sajnálom hogy csak két dalt játszunk erről a lemezről, mert legalább négyet kellene, de ilyen diszkográfiával már a Queennel konkurálunk, nem tehetünk fel minden albumról négy dalt, mert 3 órás lenne a koncert. Hiányolom pl. a 20 000 év hiába záródalt.

Új színt, zenei megközelítést hoztatok a magyar undergroundba? Megalapoztátok a hazai gothic/doom színtér kialakulását, létrejöttét?
Remélem nem csak az undergroundba hoztunk új szint kétségtelenül, egyébként én nem tekintek a Nevergreenre mint underground zenekarra, ha mára már lejebb sülyedt a közönségünk száma sajnos, több tényező miatt. Mi ’96 tól játszottunk 2011 ig a Pepsi szigeten teltházas óriás sátrakban, 3 – 4000 ember előtt, olyan zenekarok után mint az Apocalyptica, Within Temptation, és kb. azonos közönségszámmal. Éveken át töltöttük meg a PECSA-t a Gothica fesztiválokon, a Hammerworld és Hartmann Kristóf barátunk szervezésében (köszönet és hála ), a Hammerworld közönségszavazáson sok ma tőlünk jóval népszerűbb (rádióbarátabb ) zenekar, énekes mögöttünk volt majd 10 éven át. Ez messze nem underground. Igen, a Gothic metal akkori szárnyalása biztos jót tett a Nevergreennek, de a Nevergreen soha nem volt egy tipikus Gothic metal, sok volt ott a power, doom metal, stb. Viszont mivel nem volt Magyar Gothic metal banda, ezért mi lettünk azok. És a Gothic metal későbbi hanyatlása minket is magával húzott, de nem csak ez lett a Nevergreen kisebb népszerűségének az oka. Így hozta az élet, de nem adjuk fel.
Hazai viszonylatban ez a stílus akkor még a gyerekcipő sarkát taposta?
Akkor kezdett el kibontakozni, volt pár nagyon ígéretes banda, szép magyar metal időszak volt, örülünk és büszkék vagyunk rá hogy részesei lehettünk. Pár akkori zenekar továbbra sem adja fel, csinálják. Respect.
11 komor hangulatú dal került fel a korongra, amelyekkel merőben eltértetek az akkor megszokott metal trendektől, ezzel egyetértesz?
Igen, Magyar metal zenekarok addig nem írtak ilyen sötét súlyos metal dalokat.
Ámok, Kicsi a Mennyország, Sötét Szív, A Szerelmed Vágya Vér, Anyánk az Éj – mind a mai napig a magyar metal legnagyobb klasszikusai, nem lehet fogást találni a lemezen…
Köszönöm. Az Anyánk az Éj valószínűleg az egyik legnagyobb és legsötétebb Magyar doom metal dal, szövegileg, zeneileg. A másik a Glória az Éj szeméről.
Amúgy, elégedetten jöttetek ki a stúdióból a felvételek végeztével? Sikerült elcsípnetek azt a hangulatot, atmoszférát, amit elképzeltetek, elterveztetek?
Igen, mint első lemezünkkel meg voltunk elégedve, habár már akkor láttuk, hogy mit csináltunk volna máshogy. De így az igazi, minden hibájával együtt így tökéletes a Game Over.

Szerinted Matláry Miklós billentyűi/orgonája komoly Deep Purple, Uriah Heep hatásokról tettek tanúbizonyságot?
Szerettem mindkettőt. De szeretem Kevin Moore-t is (na nem a színészt), Derek Sheriniant, viszont legjobban szeretem talán Johann Sebastian Bachot. Nem az ő hibája, hogy az ő idejében még nem volt metal. Habár Beethoven lehet, anno annak számított pár szimfóniájában.
A tradicionális doom alapokon mozgó számok nemcsak zenéjükben, de szövegeikben is eltértek az addig megszokottaktól, milyen témák inspirálták a szövegeket?
Nálunk az élet sötét oldala, a misztériumok, és egyértelműen a háború, annak közelsége.
Dalaitokban izzott a fájdalom, a szenvedés, az okkult mágia, a sötét szerelem és némileg a pogányság hitvallása?
Nem voltunk soha pogányságot hirdető zenekar, és az okkult mágiában sem hiszünk. Ezeket a jelenségeket beleszőttük a szövegekbe, részint szimbolikusan, részint mert vannak, léteznek, és ennek a világnak a lefestésénél nem lehet őket kihagyni.
Mindezeket Bob Macura egyedi orgánumával, valamint égbe zengő vészjósló billentyűs futamokkal és súlyosan zakatoló gitár riffekkel tálaltátok…
Igen, ez így elég jó lefestése a Nevergreen zenéjének, lopom.
Elmondható, hogy Bob Macura és Matláry Miklós teremtették meg a Nevergreen máig is jellegzetes, egyedi gothic-doom metal zenéjét és hangzását?
Abszolúte. Mindenki, aki jött, hozzáadott ehhez valami egyedit, de a két alapító tag mi vagyunk, és a két alapító tag teremtette meg a Nevergreen sötét, súlyos metal hangzását.
A Game Over nem csak a Nevergreen, de a hazai gothic/doom metal egyik alap lemezeként vált ismertté…
Ez így van, ennek örülünk, és erre büszkék vagyunk.

Úgymond, berobbantatok a hazai köztudatba a lemezzel?
Igen, ezzel a lemezzel nagy hazai metal atrakció lettünk, és ez eltartott elég sokáig. Reméljük lesz feltámadás, ugyanezekre a magasságokra.
Szerinted, 1994 erős év volt a magyar heavy metal felhozatalát illetően? Ebben az évben jelentek meg olyan lemezek, mint a Game Over, az Ez nem az a Hely (Carmen), Jönnek a Férgek (Tankcsapda), Fejfa Helyett (Moby Dick), Inside Ash (Bedlam)…
Igen, kimondottan erős év volt.
Voltak-e lemezbemutató koncertek, turnék? Amire én emlékszem, hogy a Monastery-vel és a Moby Dickkel játszottatok a Petőfi Csarnokban 1994-ben…
Volt egy országos turné a Moby Dickkel, kikkel azóta is számtalanszor játszottunk együtt, és remélem lesz még erre alkalom közös koncerteken.
Egyetértesz azzal, hogy a Game Over stílusteremtő, klasszikus voltát semmi sem kérdőjelezi meg?
Nem nagyon tudja megkérdőjelezni semmi, benne van a Magyar metal történelemben.
Miki, köszönöm szépen az interjút, kérlek téged, hogy záró gondolataidat tolmácsoljad olvasóinknak.
Köszönöm mindenkinek aki eddig kitartott a Nevergreen mellett, és ajánlom hogy maradjanak, mert a java az csak most jön, 30 év után. Halgassátok a Harag és Remény albumot, mert jó, és hasonló súlyú magyar metal zenét nem fogtok találni napjainkban. Kövessetek minket a hivatalos Nevergreen FB oldalon, https://www.facebook.com/nevergreen.hu/ , keressétek a youtube-on A fény ha győz, Hideg fém, Miénk a föld új klipeket az új albumról, és várjátok a legújabb klipet a Haldokló világ nyitószámról. NON OMNIS MORIAR.