
Volt, anno (a ’80a-s évek, a ’90-es évek legelejéről beszélek) nekünk, magyaroknak (is) egy thrash színterünk. Még pedig nem is akármilyen. Mirror, Undertaking, Barbed Wire, Deaf Order, Neckrofight, Slogan, Bedlam, Atomic, Almighty stb. De, voltak kemény vonalasabb – mondhatni – death/black formációink is, mint pl. a megkerülhetetlen Tormentor, illetve a Detonátor. Visszakanyarodva a thrash-hez: (és) volt a Butchers.
Élénken él az emlékezetemben, hogy eme – akkor – barcsi kvartett harmadik demóját nekem is sikerült beszereznem, sőt, egyik dalukat még a rádióban is hallottam, és mellbe vágott az az intenzitás, pusztítás, amit akkor és ott, ezek a „srácok” elővezettek. Nevezzük nevén a gyermeke(ke)t, Betlehem József gitáros/énekes, Takács Árpád gitáros, Molnár Gábor basszusgitáros (R. I. P.), valamint Dernanecz „Deca” Zsolt dobos. (Ha, már Barcs, illik megemlítenem a Detonic nevét is). Ami a lényeg: „a hőskorban” öt demót adtak ki, szerepeltek három válogatáson is (Pusztulásra Születtünk; Visions from the Hungarian Darkside – 1990, Negyedik Dimenzió; Garázs III: Magyar Rock – 1992, Füst, Tűzvész, Romok; – A Rock Gyermekei ’93 – 1993), mégsem jutottak egyről a kettőre, holott, elhivatottság, tehetség egyaránt megvolt, adott volt. Értelemszerűen feloszlás lett a sztori vége.

Aztán mit ad Isten? Öt évvel ezelőtt Dodi (Betlehem József) Decával karöltve feltámasztotta a csapatot, melynek gyümölcse ez az album. Most – enyhe malíciával élve – mondjam azt, hogy ennek a lemeznek kb. 1990/1991 körül kellett volna megjelennie? Természetesen erről nem a zenekar tehet, a lényeg az, hogy idén (március 15-én) korai dalaik végre fizikai formátumban is testet öltöttek. Dodi: „Az eredeti Butchers ’93-as leállása után meglehetősen sok idő telt el zenélés nélkül, de mindvégig megvolt bennem az igény, hogy életünk és az együttes ezen, csodálatos korszakában létrehozott dalokat egyszer méltó minőségben meg tudjuk örökíteni. Faszák voltak azok a régi demók, de a felvételi körülmények korlátai miatt nagyon sok minden nem volt értelmezhető a dalokból. Ráadásul a mai minőséghez szokott fülek számára már élvezhetetlenek is.” Folytatva tovább gondolatmenetét: „a Covid alatt aztán végre rászántam magam és neki láttam megszervezni és megvalósítani a dolgot. Molnár Gábor bőgősünk sajnos időközben elhunyt, Takács Árpád gitáros már nem szerette volna zeneileg reaktiválni magát, így Dernanecz Zsolt dobossal ketten futottunk neki a dolognak. Először csak egy három számos kislemezt terveztünk, de aztán olyan jól és izgalmasan mentek a dolgok, hogy végül 9 dalos nagylemez lett belőle.”
És, milyen okosan cselekedett ez a jó ember. „2020. októberében felvettem a kapcsolatot Horváth Attilával (Subscribe), aki a Supersize Recording Studió főnöke, aki egy rövid egyeztetés után el is vállalta a dolgot. Az első három számot egy hét alatt fel is vettük. Zsolti egy nap alatt feldobolta, én pedig az összes többi sávot feljátszottam (gitárok, basszusgitár, vocal). Attishal nagyon jól ment a közös munka, nagyon ráérzett a zenénkre, tök könnyen megértettük egymást. Sok konstruktív ötlete volt a felvételtechnikai dolgokat illetően. Nagyon vágja a stúdiós dolgokat, kurva jó szakember! Nagyon jó soundokat sikerült közösen csinálnunk minden hangszerhez, nem akartunk nagyon modern, túlkompresszált megszólalást, inkább olyat, ami jobban passzol ehhez az old school thrash metálhoz. Nekem nagyon tetszik a végeredmény.”. Rögtön hozzáteszem: nekem is. Aztán még Dodi hozzátette: „A következő héten elkészült a mix és a mastering is, így egy nagyon izgalmas és élvezetes két hetes stúdiózással végére is értünk a dolognak. Decemberben aztán meg is jelentettük az első EP-t (csak online) Füst, tűzvész, romok…címmel a következő 3 trackkel: Kiégett szívek / Füst, tűzvész, romok…/Magány. A második kört 2021. áprilisában csináltuk. A recept az előzőekben bevált módszer volt: Zsolti feldobolt mindent, én pedig feljátszottam az összes többi hangszert és vocalokat. Itt már kicsit felbátorodva belenyúltunk és alakítottunk valamennyit a dalszerkezeteken, itt-ott picit átírtam a dalszövegeken, becsempésztünk néhány újabb dallamot is. Ez alkalommal 3 gyorsabb tételt választottunk az „életműből”, hangzásban pedig Attishnak sikerült teljesen reprodukálnia a 2020-as felvétel megszólalását, mintha egyszerre rögzítettük volna a dalokat. A stúdiózás ekkor is kurva jó volt, tökre egymásra hangolódtunk. Azért volt benne kihívás, mert ez a típusú felvételi módszer teljesen más munkamenetet igényel, mintha az egész együttes jelen van a stúdióban. Április végén meg is jelentettük a kész anyagot (szintén csak online módon) Félelmek közt élni címmel, a következő dalokkal: Ember#Állat / Félelmek közt élni / Menjetek máshoz vigaszér. A harmadik nekifutás 2021. november/decemberben volt. Ekkor újabb 3 dalt rögzítettünk, a 9 dal közül, a három legrégebben születetteket (1989/90). A munkamódszer az előzőekben bevált módon zajlott. A dalokon talán itt történt a legtöbb változtatás: szerkezetet, szöveget tekintve, és itt új hangolást is használtunk: a két gitár és a bőgő eltérő hangolásban szól együtt. Az Ady Endre vers feldolgozásunkat (1989) pedig teljesen új dalszerkezettel és új befejező dalrésszel vettük fel. Ebben nagy része volt Horváth Attish-nak is, aki ekkor már nem csak hangmérnöki, hanem produceri szerepben is nagy segítségünkre volt. Ekkor teljesen egységessé lett gyúrva a megszólalás, mert kialakult az az elképzelés, hogy az előző 2×3 dallal együtt egy nagylemez formájában szeretnénk az anyagot, mint egy „BUTCHERS életművet” összefoglalni és megjelentetni. A tervezett LP címe POSTUMUS, az utoljára rögzített dalok pedig: Hibernáció / Negyedik dimenzió / Ének aratás előtt (Ady Endre verse). A kész anyaggal aztán lelkesen futottam még pár kört hazai kiadóknál, de igazság szerint senki nem akart a megjelentetéssel foglalkozni. Nekem a kedvem kezdett elmenni az erőlködéstől, hogy kiadót találjunk, az élet pedig újra beindult a covid után és lassan másra terelődött a fókusz.
Így aztán a lemezt a következő 3 évben én hetente többször lepörgettem az autóban, néhány közeli ismerősnek megmutattam, más nem nagyon történt. 2025-ben aztán újra úgy döntöttem, hogy mégiscsak jó lenne hivatalosan közzé tenni a lemezt, így aztán a szerzői kiadás mellett döntöttünk. Lefutottuk az ehhez szükséges köröket az Artisjusnál, elkészítettük a CD-hez és a Vinylhez szükséges grafikákat. Sikerült leszerződnünk egy komoly agregátor céggel, így aztán 2025.03.15-én a lemez kb. 270 streaming oldalon megjelent világszerte. Most pedig már készül a CD és a Vinyl formátum is, ami saját terjesztésben lesz elérhető. Tervben van még egy videoklip forgatás is. Így sikerül minden fronton méltó emléket állítani életünk meghatározó korszakának és közös szerelmének a BUTCHERS együttesnek. Ha rajtunk kívül más is örömét leli még a zenénkben, akkor mi már boldogok leszünk!” Én pedig a legboldogabb vagyok, hogy ezeket a klasszikusokat immáronbcd-n is a gyűjteményemben tudhatom. Csak egy ponton kötök bele a kiadványba: nincs rajta a Pusztulásra Születtünk. Ettől függetlenül, mind Dodi, mind Deca nagyon odatették magukat, az olyan dalokhoz, mint az Ember#Állat, Hibernáció, Füst, tűzvész, romok…, Negyedik Dimenzió nincs mit, nem lehet (nem tudok) mit hozzáfűzni, maximum csak annyit, hogy a hazai thrash metal legnagyobb klasszikusai, amelyek immáron az őket megérdemlő formátumokban kerülnek kiadásra.

Mindenki más pedig, menjen máshoz vigaszért. Egyértelműen év végi top 10-es alkotás.
