Chris Boltendahl’s Steelhammer: Reborn in Flames (2023)

A Grave Diggertől nálam csupán az első három album „játszik”, s bár a megjelenésüket követően az életmű későbbi darabjaiba is bele-belekóstoltam, azok valahogy nem tudtak úgy megfogni, mint a Heavy Metal Breakdown vagy a Witch Hunter klasszikus nótái. Eltávolodtam a csapattól, ám amikor olvastam, hogy a frontember a színtéren töltött 42 év után végre elkészíti első szólólemezét, ami zeneileg más lesz, mint amit a GD-től megszokhattunk, arra gondoltam, adok egy esélyt az anyagnak. Hallgattam, hallgattam, ám a jóleső töménységgel kezdetben egyfajta monotonitás, egyhangúság is párosult, idővel azonban azt vettem észre magamon, hogy szívesen hallgatom a dalokat, amelyek végre kezdtek önálló karaktert kapni. Mint majd látjátok, a vége felől sikerült befogadnom, mondhatni, az album betolatott az aktuális kedvenceim közé…

Nem meglepő módon Chris nem a Grave Digger legénységét hívta segítségül a lemez elkészítéséhez; új társakat keresett a projekthez, akik közül elsőként a volt Orden Ogan-gitáros Tobias Kerstinget kell megemlítenünk, akivel Boltendahl közösen írta a dalokat. Nyilván Kersting révén került a képbe egy másik egykori Orden Ogan-tag, a basszusgitáros Lars Schneider, a dobos pedig az Iron Savior aktuális ritmusfelelőse, Patrick Klose lett. Az anyag keverését és maszterizálását a frontember házi stúdiójában végezték, ugyanott, ahol a Grave Digger legutóbbi lemeze, a Symbol of Eternity is elnyerte végső formáját. Azt a GD aktuális rajongói tudnák megmondani, hogy a két album hangzása mennyire hasonlít egymásra; amit én pozitívumként állapítottam meg, hogy – az általam nemrégiben ismertetett új Eleine lemez kissé steril soundjával szemben – a Reborn in Flames nagyon is organikusan, nyersen, élőn szól – ahogy egy heavy metal anyagnak kell. 

Boltendahl több helyen is azt nyilatkozta, hogy a Reborn…-nal a power metal felé szeretne elmozdulni; egy súlyosabb megszólalást álmodott meg, a dalokat pedig úgy jellemezte, hogy azokban a Grave Digger és a Metal Church muzsikája ad egymásnak randevút. Mint említettem, kezdetben egy kicsit áthatolhatatlannak tűnt ez a sűrű vadon, nem véletlen, hogy elsőként a nóták sorát bónuszként záró Midnight Oil-feldolgozás, a Beds Are Burning talált be nálam. Ez a lemez legdallamosabb száma, amelynek apropóján azt is meg kell említenem, hogy Chris hangja sajnos sokat kopott az elmúlt évtizedekben: nem csak hogy elveszítette azt a sajátos karakterét, ami miatt a ’80-as évek közepén megkedveltük, a terjedelme is beszűkült. És hát ha az ének nem teszi melodikussá a dalokat, akkor jobb híján a gitárra marad ez a feladat, márpedig Kerstig sem vezet elő nagyívű dallamokat, alapvetően a ritmust döngeti, és csupán a szólókban kalandozik el némileg a magasabb tartományokba. A Beds Are Burning mellett talán még a Beyond the Black Souls bír az átlagosnál dallamosabb refrénnel; jó pár központi énektéma kimerül a szám címének ismételgetésében (Fire Angel, Let the Evil Rise, I Am Metal). A Fire Angelben, mondjuk, a refrén énekes felvezetése dallamos; szerencsére a fül idővel ezekhez a kevésbé melodikus nótákhoz, Boltendahl mai orgánumához is hozzászokik, és a mérsékelt dallamosságot is kihallja a zenéből.

A lemezt jóleső dob-basszussal indítja a címadó tétel, ugyanezzel a megoldással élnek a Beds Are Burning és a The Hammer That Kills elején is. Véleményem szerint utóbbi dalban hallható az anyag legjobb refrénje is: a lüktető ritmusra ráénekelt, sulykoló szöveg a lemez egyik húzónótájává emeli a szerzeményt.     

Lángok között szüless újjá! – mondja a lemez címe, ám hogy ezt a hangzatos felszólítást Boltendahl magára érti-e, az a következő Grave Digger lemezt vagy egy újabb projekt gyümölcsét hallva fog kiderülni. Ami biztos, hogy a Reborn in Flames-szel Chrisnek zeneileg sikerült valamelyest egy új arcát megmutatnia, hiszen szövegileg inkább a gyökereihez, a skót szoknyás és skót dudás klisék közül az old school heavy metal sztereotípiáihoz tért vissza. Tetszik az anyag, de még egy ilyen albumot nem biztos, hogy meghallgatnék tőle.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük