„A Clear and Present Rager üdítő élmény a zord zenék tengerében, de kötve hiszem, hogy legközelebb, a NPT egy teljes albumának is ugyanilyen lelkesen tapsolok majd” – összegeztem benyomásaimat 2020-ban, a Nuclear Power Trio bemutatkozó, ötszámos EP-jének ajánlójában. És tessék: itt a nagylemez, én lelkesen tapsolok, és már az első hallgatás alkalmával biztos voltam abban, hogy ezzel az anyaggal kapcsolatban sem hallgathatom el a véleményemet.
A csapatot és muzsikáját három évvel ezelőtt részletesen bemutattam (itt), úgyhogy most csak az új anyaggal foglalkozom. Azért röviden: a zenekart, amelynek tagjai maszkok mögé bújva tolják a virtuóz instrumentális muzsikát, továbbra is Greg „Donny” Burgess gitáros (Allegaeon), Nick „Vlad P” Schendzielos bőgős (Havok, Cephalic Carnage, Job For A Cowboy) és Pete „Kimmy” Webber dobos (Havok) alkotja, akik groteszk zenés színházukban Donald Trumpot, Vlagyimir Putyint és Kim Dzsongunt formálják meg (plusz amikor billentyűsre van szükségük, a megboldogult II. Erzsébet királynő is beugrik egy kis közös jammelésre).
Illetve a végeredményt ezen az albumon olyan gitárosok tették még színesebbé szólóikkal, mint Chris Broderick (In Flames, Megadeth), Ben Ellis (Scar Symmetry), Brian Hopp (Cephalic Carnage) és Scott Carstairs (Fallujah).
A Nuclear Power Triót a tagok mellékprojektjének, hobbizenekarának tekinthetjük, s így talán az sem kelt megbotránkozást, hogy itt nagyon mást játszanak, mint a Havokban, illetve az Allegaeonban. Az én érdeklődésemet kezdetben az alkotók személye keltette fel, ma viszont már a zene zsenialitása tartja azt magas hőfokon. A körítés, a látvány csak hab a tortán, ezzel együtt érdekes lenne egyszer élőben is látni őket.
Ahogy azt legutóbb is írtam, a NPT muzsikája a progresszív metal, a latin rock, a jazz és a funk bizarr elegye, amelyben – ki merem jelenteni, hogy – nem a gitár, hanem a basszus viszi a prímet. Ahogy azt néhány hete, Nita Strauss szólóalbuma kapcsán is említettem, nem vagyok a gitárlemezek vagy az tisztán instrumentális anyagok nagy rajongója, itt viszont furcsa módon egyáltalán nem zavar az ének hiánya. Annyira vibrál, pulzál a zene, brillíroznak a hangszeresek, hogy számomra egy pillanatra sem válik unalmassá a kilenc nóta együttesen 37-38 perces játékideje. A Nyetflix and Chillt, valamint az Anti-Saxxers (Mandatory Saxination) című szerzeményt fúvósokkal bolondítják meg; ezek és még néhány másik szám ritmusában, hangzásában és gitárjátékában is nagyon erősen érezhető Carlos Santana zenei örökségének hatása. Az Air Force Funban zongorafutamok is felhangzanak, a ¡Vamos, Brandito! pedig – nem meglepő módon – flamenco gitártémákra és tempóra épül.
Ahogy az a külsőségekből és a számcímekből is kiderül, a Nuclear Power Trio léte és produkciója egyfajta geg, annak viszont elsőrangú. Zenéjüket a nyitottabb metalarcok mellett a fent említett műfajok kedvelői is magukévá tehetik. Nem egy mélyen gyökerező, zsigeri, riffelő muzsika, inkább ujjgyakorlat, örömzene, azonban aki akarja, a címadó nóta kezdéséből a Dream Theatert, a ¡Vamos, Brandito! vagy a Red Scare Bear Stare döngöléséből pedig a metalos felhangokat is kihallhatja. Úgyhogy Donnyék ez alkalommal sem mentek le kutyába, csupán figyelmen kívül hagyták a stílushatárokat, és szabad teret engedtek kreativitásuknak. Én örülök ennek, ahogy abban is biztos vagyok, hogy anyazenekaraikban továbbra is azt nyújtják majd, amit megszoktunk és elvárunk tőlük.
Eddig év albuma nálam, annyira pocsék hogy már zseniális borító, és itt-ott 80-as évek filmzene hangulat főleg a szinti miatt. Hasonló cucc idénről: Sleep Terror