A VOIVOD történetének kezdete még a magamfajta 50 plusszos old school metalhead-ek körében is csak valamikor 1987 körülre datálódik,amikor kijött a méltán elhíresült KILLING TECHNOLOGY lemezük. Természetesen ez, és az ezt követő DIMENSION HATRÖSS nálam is a legjobb VOI albumok között van, viszont számomra eme két alapművel teljesen egyenértékű a banda e címben szereplő 1984 Aug. 10-én, tehát éppen ma 40 éve megjelent War and Pain-re „keresztelt” debut LP-je. Ezen anyaghoz fűződő rajongásom valószínűleg annak is köszönhető, hogy anno ez volt az első igazán extrém metal bakelit lemezem és ezt megszeretve kezdtem később egyre jobban orientálódni az olyan durva zenék irányába, mint pl. a Celtic Frost, Bathory, Possessed, Slayer, Death, stb.
A lemezmegjelenés dátumából adódóan és a korongon hallható zene műfaját tekintve, egyértelműen kijelenthető, hogy a VOIVOD az elsők között volt az akkor még csak néhány banda által képviselt új metal zenei irányzat megszületésénél, amit kb ’85-től THRASH metalnak nevezünk!
A kanadai kvartett zenéje viszont már ekkor is eltért a mára már unalomig ismételt thrash sémáktól és csinált egy tök egyedi hangzású sajátos stílusban feljátszott korongot, ami szerintem lemez dömping ide vagy oda, még 2024-ben is megállja a helyét minden tekintetben.
Ha egy szóban kellene jellemezni az albumot, akkor a „”NYERS szót mondanám rá. Az ultra erősen dörgő, néhol torzított basszus és a későbbi albumokon már tökélyre fejlesztett, de már itt is fel fel bukkanó sajátos gitár riffek és különleges, néha falsnak tűnő akkordok egy azóta sem hallott posztapokaliptikus atmoszférával ruházza fel a teljes anyagot. A világvégi hangulat kialakításához valószínű az is hozzájárult, hogy csak nyolc sávos keverőn rögzítették az anyagot. Ennek ellenére mint már említettem, a lemez hangzása kellően jó és erős.
Az intróként funkcionáló rövid sejtelmes gőzgép szerű lánc csörgéssel vegyített fújtatás után a „Voivod” felkiáltással kezdetét veszi közel 43 percben mind zeneileg, mind szöveg világát tekintve, egy, a világ borzalmait vizionáló agresszióval teli tömény „csapkodás”.
Anélkül hogy részletekbe mennék, a lemezt alkotó kilenc tétel mindegyike egy egy erőszakkal teli mozzanata a végül Nukleáris Háborúban (az utolsó szám címe) végződő jövőképnek.
Bár a VOIVOD XXI. századi munkássága már teljesen hidegen hagy, a fentebb említett ’80-as években kiadott három album (War and Pain,Killing Technology,Dimension Hatröss) örök kedvenceim maradtak és a csapat ifjúkorom egyik meghatározó bandájának számít!
HAPPY BIRTHDAY War and Pain! UFF!