Frank, hogyan és mikor kerültél kapcsolatba a metál zenével? Mely zenekarok/előadók voltak a kedvenceid, illetve milyen hatással voltak rád?
A metállal 1978-ban kerültem kapcsolatba, a nővérem az AC/DC – If you want blood you’ve got It című albumával jött. A következő albumom a Kiss – Love Gun volt, és utána már jött minden. Scorpions, UFO, Black Sabbath, Rainbow, Iron Maiden, Priest … De az örök kedvenc zenekaraim a Siren és az Explorer.
A szüleid támogatták a céljaidat, a hobbidat? A metálzene hallgatása egyfajta hobbi (öröm) volt számodra?
A szüleim vittek el az első koncertemre: Egy Kiss volt az Iron Maidennel 1980-ban. Amit el kell mondanom, hogy a szüleim elfogadták a zenei szenvedélyemet, de mindig úgy gondolták, hogy nem lehetsz sikeres, ha ezt a zenét hallgatod.
Ha jól tudom, egy heavy metal rajongói klubot vezetsz Kielben, mesélnél erről bővebben?
Phillip Wolter barátommal a Cat Breathből és Vladimir Harkonnennel együtt alapítottuk a Fanclubot Kielben (South Cross Union). Szerveztünk szállítást a koncertekre, klubtalálkozókat, Metal Quiz-t csináltunk, helyi koncerteket szerveztünk, részt vettünk egy rádióműsorban, stb.
Mielőtt megalapítottátok az FHM Recordsot, volt bármilyen tapasztalatotok a zeneiparral, pénzzel, pénzügyi dolgokkal stb. kapcsolatban?
Nem volt tapasztalatom abban, hogyan kell egy lemezkiadót vezetni, de a kiskereskedelemben van tapasztalatom: Marketing, beszerzés, ellátási lánc, finanszírozás stb. Mielőtt elkezdtem a kiadót, a világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi vállalatának igazgatósági tagja voltam.
Hogyan jött létre a kiadó egésze? Te alapítottad Holger Geinitzzel együtt?
Holger Geinitz és én beszélgettünk a Siren – Back from the Dead kiadásáról, de a bakelit változatról három dal hiányzott. Én, mint rajongó szerettem volna ezeket a dalokat kiadni bakeliten is, ám senki nem akarta ezeket. Holgerrel megbeszéltük, hogyan tudnánk ezt kivitelezni. A többi már történelem.
Milyen standard szerződést ajánlotok a zenekaroknak?
A szerződések majdnem ugyanazok. Nem akartam, hogy a kis zenekarok hátrányba kerüljenek a mennyiségi eltérések miatt. A különbség a nyomdai példányszámban van.
Hogyan választottad ki azokat a zenekarokat, akikkel szerződtél? Pontosan mik a kritériumok?
Az én kritériumom egy zenekar szerződtetésénél csak annyi: Ha nem akarok az első sorban ülni a koncertjükön, akkor az a banda nem megfelelő. Azért teszem, hogy támogassak egy zenekart, hogy minél több emberhez eljuttassam a zenéjüket, és nem azért, hogy gyors pénzt keressek. Más céljaim vannak, mint a legtöbb kiadónak.
Hány albumot adtatok ki összesen? Tudnál részletesen beszélni róluk? Összefoglalnád a kiadó kiadványait?
Jelenleg közel 40 kiadványunk van (katalógusszámok). Siren – Back from the Dead. Nagyszerű visszatérő album a Siren – Lost Tracks from the Dead plus One. A 3 hiányzó vinyl track & live Arrow – The EPs 84 85 Reissue Német 80-as évek underground Pyracanda – Two Sides of a Coin Speed Metal erős dallamokkal. Reissue remastered by Patrick W. Engel Pyracanda – Thorns Több technikai progresszív Reissue remastered by Patrick W. Engel Killers – Fils de la haine francia klasszikus Reissue remastered by Patrick W. Engel Killers Resistances francia mestermű Reissue remastered by Patrick W. Engel Siren – Financial Suicide & live Great 80-as évek amerikai Power Metal egyik legalulértékeltebb albuma. Plusz 2 kiadatlan dal és bónusz élő koncert 88-ból Reissueremastered by Achim Koehler Exxplorer – Symphoniesof Steel Minden idők legjobb albuma, 7 bónusz számmal, mindet remasterelve by Achim Koehlerrel, Atomic Opera – Time Warp Fifteen a 80-as évekbeli floridai legenda első albuma, 3 Siren tag projektje a Feeling B – grün und blau (2 Rammstein tag) Reissue remastered by Patrick W. Engel Feeling B – Hea Hea Hoa Hea Hea Hea Hoa Reissue remastered by Patrick W. Engel. Engel Siren – A Mercenary’s Fate Szuper album, a legtöbb magazin 9/10 A Morrisoundnál keverve The Slum Lordz – Sold on Sin 2 Exxplorer tag, Tour de Force, Ross the Bosd Oblivion – The Executioner Az utóbbi évek egyik legjobb tradicionális amerikai metal albuma, old school 80-as évekbeli zenekar Floridából Assalant – the damage is done Jason Mc Masterrel (Watchtower), Mike Soliz (Militia) Reissue remastered by Achim Koehler Lost Circus – Lost Circus From Nashville. Fülbemászó dallamok Nasty Savage – Jeopardy Room 40 év után visszatér a Wage of mayhem Recorded and mixed at Morrisound Pyracanda – Losing Faith and Their comeback after 40 years, remek dallamok a következők Feeling B (pre Rammstein) – Wir kriegen euch alle Feeling B – Die Maske des roten Todes Distant Thunder – Welcome the End With James Rivera, Helstar Reissue remastered by Achim Koehler Power Surge – Shadows Warning Siren – Live in Offenbach 88 2 LP, full show Black Mask/ Hyena, Split 7 inch.
Milyen a kapcsolatod a zenekarokkal? Jól kijösz velük?
Intenzíven dolgozunk együtt a zenekarokkal, pl. a Pyracanda még csak az első riffeket játszotta, de eljöttek hozzám, hogy meghallgathassam az első próbákat stb. Ez jóval azelőtt volt, hogy szerződést kötöttünk volna az albumra. Barátként és rajongóként mindent hallani akarok.
Kollégák vagy barátok? Rendszeresen tartod velük a kapcsolatot?
Mindegyik zenekarunkkal az induló kapcsolat, hogy nagyon jó barátságban is vagyunk. A legtöbb zenekarunk egymással is jóban van, olyanok, mint egy nagy család, és segítik egymást.
Ti fizetitek a stúdióköltségeket, amikor a zenekarok bemennek a stúdióba, hogy felvegyék az anyagukat?
A fizetés különböző, attól függően, hogy a zenekar mit szeretne, mindig a megjelenés előtt. Akkor hirdetjük meg, amikor annak van értelme. Mindig a boltunkban történő eladásokkal mérjük őket.
A kiadványaitokat Európában és világszerte több kiadó is forgalmazza, vagy egyedül szervezitek a terjesztést?
Sok nagyszerű kiadóval dolgozunk együtt, ők is árulják a lemezeinket a boltjaikban.
Mindig fizetsz jogdíjat a zenekaroknak? A zenekarok kereshetnek némi pénzt az értékesítés, a merchandise stb. tekintetében?
Általában a merchandise-ért a zenekar felel, nem mi.
Melyik volt/van a legsikeresebb lemezetek eddig?
A legsikeresebb lemez eddig a Nasty Savage Jeopardy Room-ja volt, de a több kiadvány is már elfogyott: Pyracanda – Two Sides Of A Coin Sold, Killers – Fils de la Haine, Resistances, Feeling B – Grün und blau.
Tetszenek a rajongóknak, a médiának a kiadványaitok?
Nagyon örülünk, hogy a rajongók szeretik az FHM Recordsot. Nagyon jó visszajelzéseket kaptunk a kiadványainkról. Elsősorban a jó hangzásra és a préselés minőségére figyelünk. És a legtöbb kritika lenyűgöző volt. Átlagosan azt mondanám, hogy 8,5/10-es értékelést kaptunk átlagban.
Az FHM Recordsot underground kiadóként tartjátok számon? Mit jelent számodra undergroundnak lenni?
A lemezkiadónk egyértelműen underground kiadó, mert nem vagyunk egy nagyipari cég. De mi is az az Underground? Mi a rajongókért vagyunk itt, és ez a fontos. Ez undergroundot jelent? A lemez minősége nagyon fontos. Igyekszünk mindig antisztatikus műanyag belsejű belsőt, dalszövegeket, 12 oldalas Cd bookletet, extrákat, ha lehet, dedikált lemezeket, limitált kiadásokat, mint a Nasty Savage vérvörös vinylje.
Milyen kapcsolatotok van a többi kiadóval?
Összehasonlítva a korábbi időkkel, úgy értem, a 70-es évektől a 90-es évek végéig, azt mondanád, hogy manapság könnyebb egy kiadónak a zenekarokat/kiadásokat népszerűsíteni az új eszközökkel, mint például az internet, vagy ez egy teljesen más világ, és semmihez sem lehet hasonlítani?
Manapság sokkal nehezebb olyan dolgokat csinálni, mint a 80-as években, mert akkor könnyebb volt sok minden: csak néhány magazinod volt -> most rengeteg van; így koncentrálni tudtad a pénzed és befektetni néhány magazinba, hogy lefedd az egész szcénát, és nagyon nagy mennyiségű sajtóanyagod is volt. Ezért könnyebb volt finanszírozni egy kiadót.
Ami az internetet illeti, mit gondolsz a zeneletöltésről? Támogatod vagy ellenzed?
Ha zenét töltesz le, az attól függ, hogy miért csinálod. Ugyanez a helyzet a streaminggel is. Ha streamelsz és letöltesz dalokat, hogy megismerd az új zenekarokat, vagy hogy megnézd, tetszik-e az album, az nagyszerű. De utána meg kell venned azt a lemezt, ami igazán tetszik. Sok lemez, amit kiadtunk, nem létezne fizikai préselésről szóló üzlet nélkül. Szükség van a CD-kre és a bakelitlemezekre, hogy életben tartsuk a szcénát.
Véleményed szerint a fizikai formátumok elveszítik a jelentőségüket?
A 80-as években a bakeliteket is magnószalagra vettük fel. De amint ezeket megengedhettük magunknak, megvettük a nagy cuccokat. De manapság megváltozott a társadalom mentalitása.
Miért küldik a kiadók a promóciós csomagjaikat online, mp3 vagy wav fájlként?
A kis kiadók számára lehetetlen fizikai példányokat küldeni promóciós célokra, mert manapság már annyi online és kis magazin létezik, hogy több promóciós példányt tudnék küldeni, mint amennyit eladunk.
Mit gondolsz a jelenlegi zenei színtérről a korábbiakhoz képest? Mi változott, mennyit változott, miben változott?
A zenekarok manapság könnyen felvehetnek zenét, de ez a színtér problémája is. Túl sok átlagos zenekar van, akik bármit kiadnak. Túl sok olyan kiadó van, akik egy csomó átlagos anyagot adnak ki, hogy gyors pénzt keressenek.
Véleményed szerint könnyebb manapság szerződést kapni, mint 15-20 évvel korábban?
A zenei szcéna most egy álom: rengeteg koncertet láthatsz, láthatod a régi bandákat és láthatsz nagyszerű új zenekarokat is. De ez sem könnyű. Mit kell hallgatnod? Annyi nagyszerű lemezt! De a rajongók ma már nem hallgatnak meg egy albumot hússzor, a zenefogyasztás módja megváltozott.
Frank, köszönöm szépen a válaszaidat, zárszótok az interjúhoz?
Támogassátok az undergroundot! Nagyon büszke vagyok a remek kiadványainkra, amiket csináltunk. Egy álmom vált valóra azzal, hogy a kedvenc zenekaraim a kiadónál vannak. Az Exxplorer – Symphonies of steel a kedvenc albumom. Ez a tökéletes metal album. Oblivion FL – The Executioner egy amerikai metal gyöngyszem Siren – Financial Suicide az egyik legalulértékeltebb amerikai metal album és az új Pyracanda és Nasty Savage olyan Nagy Visszatérő Cuccok!