2024-ben szerkesztőségünk kedvencei voltak – Top 10-es listák

Bársony Péter:

Kicsit kifutottam az időből, így ez a lista csupán pillanatnyi benyomások megbízhatatlan kivonata, és nem évértékelő szakdolgozat, amit meg szeretnék védeni. Beugrottak nevek és lemezek, amiket a többinél jobban tudtam szeretni, de a tízes sorba rendezésük szempontja nem az, hogy egymáshoz képest mit tudnak jobban – mert valamit mindegyik nagyon tud -, így egy szinten kezelem őket. Az előttük álló sorszám csak statisztikai kellék; nincs köztük akkora távolság, mint ami a matekból kijön. Kezdem a közepén, és legyen az első:

Erről csak annyit, hogy ez évben ezt hallgattam legtöbbször, és a legnagyobb odafigyeléssel. Azt hiszem, Agnete hangja miatt jutott először eszembe (le vagyok tőle nyűgözve), pedig a zene is nagyon ott van. Izgalmas, jó sodrású album.

Ez meg olyan, hogy most komolyan…? Magyaráznom kell? Jelen idejű, black metál alapú fincsi zene, aminek minden valamire való háztartásban bömbölnie kellene.

Akerfeldt kompániájának új lemeze színtiszta progresszivitás Opeth módra. Watchtower szintű komplexitás és fakó falevelek. Ember a talpán, aki elsőre átrágja magát minden paragrafusán. Az utóbbi idők legjobb Opeth anyaga … és még hörög is a bajuszkirály! Isten tartsa meg jó szokását!

Svájci avantgarde metál, az extrém kategória felső ligájából. A Triangle óta átsiklottam egy lemezük felett, de az ez évi újra rájuk irányította figyelmem. A black metál gyökerek most is sok színű monstrumoknak adnak stabil támaszt. Koncertjeiken Ihsahn biztosan az első sorban bólogat.

Ez az egyszemélyes venezuelai black metal „zenekar” igazán meglepett. Azon túl, hogy egy session dobossal együtt végül is ketten vannak, alapból szimpatizálok a magányos farkasokkal, és N harmadik lemeze külön elismerést érdemel. Nem ragad le a múltnál, de nem fut bele reménytelen kísérletezésekbe sem. Sokrétű, intelligens black metál, ahogy azt 2024-ben csapatni kell.

Bevallom, a listára nem Kerry King juttatta ezt a lemezt, hanem a Slayer, amitől úgy tűnik, sem én, sem Kerry bátyó nem tud elvonatkoztatni. Fogadjunk, senkit nem lepett meg azzal, ahogy kiemelkedett a pokolból. Nem hiszem, hogy létezne számunkra ismeretlen arca (ha igen, jól elrejti előlünk), mert amit most csinál, azt csinálja több mint negyven éve. Stabil és kiszámítható, és tulajdonképpen ezt bírom benne. Őszintén szólva, köpnék egyet, ha elkezdene prog-rock-ot játszani, és nem Slayert.

Erre nem is emlékeztem, hogy ez évben jelent meg. A címadó magazinhoz való alapvető vonzalmam miatt különösen kedves szívemnek. Még az is lehet, hogy nagyon jó, de ez esetben ez nem volt számomra szempont.

Itt most a nosztalgia faktor döntő szerepet játszik, meg az, hogy bár sosem voltam szegecselt csuklószorítós JP fan, de ha valaki rosszat merészelt volna mondani róluk, gondolkodás nélkül bevertem volna az orrát. Lehet, túl vannak fénykorukon – kinek, mi a csúcs? -, de én Halford hangjától most is oda vagyok. Ha beindítják a hajtóművet, én csak becsatolom magam, és élvezem ahogy a fordulókban a gravitáció az ablakra keni az arcom.

Nem érdekel, ki mit gondol, de ez a lemez nem hagy nyugton. Igazi kihívás, amibe, ha belebukok, akkor is boldogan lapulok szét a padlón. Azt tudom, hogy én szeretem, de abban nem vagyok biztos, hogy ő is szeret engem.

Ez úgy jön ide, hogy néha a pokolba kívánom. Már első meghallgatásakor előre ismertem minden percét. Persze, én voltam a hülye, ha másra számítottam. A Tolis tesók mostanra minden művüket megalkották, és mindet ismerjük. A templom falai beteltek freskóikkal, de ők serényen munkálkodnak tovább befejezett képeik ezernyi részletén, és ami azt illeti, olyan biztos kézzel és szaktudással teszik ezt, hogy lángnyelvű megbízójuk már rég nem a mondanivalójuk velejét, hanem hibátlan mozdulataikat csodálja.
Ráadásként van itt még néhány hallgatni való, amik csak a szűk keretek miatt csúsztak ki a tízből: Borknagar–Fall, Exhorder–Defectum Omnium, Swallow the Sun–Shining, Monolithe–Black Hole District, és persze a Thy Catafalque új anyaga, amit szívből próbálok szeretni (és megy is), de rossz előérzeteim vannak a jövőjüket illetően. Fakultatíve az Abysskvlt mDzod Rum-ja is szóba jöhet – már ha valaki szeretné élve eltemettetni magát.

Buga B:

Minden eddiginél vegyesebb idén nálam a 2024-es albumok Top 10-es listája, aminek több oka is van. Idén a nagy kedvenceim közül szinte senki nem adott ki új thrash lemezt, így több időm és energiám maradt más műfajokra, amit nagyon nem bántam meg. Így fedezhettem fel végre, hogy mekkora királyság a Thy Catafalque, vagy hogy a Swallow the Sunban több van, mint hittem. De lássuk sorrendben!

Manson mindig is nagy kedvencem volt, és most visszatalált, vagyis inkább az élet visszalökte a helyes útra, ahogy azt cikkben is megírtam, szóval nem is kérdés az első hely.

Óriási visszatérés ez az album a Pyracandától, ugyanolyan jól szálltak vissza a nyeregbe, mint a Forbidden (bár ők még adósak egy új albummal). Nekem ez az év thrash lemeze, rohadt jó nótákkal, minimális töltelékkel

Huh és hah! Ez volt az első reakcióm az első meghallgatás után. Aztán egyre jobban beszippantott, és egyre jobban elvarázsol. Kénytelen leszek megismerkedni az előző 11-gyel is.

Béci kolléga ajánlotta, remek ötlet volt. Csípem az ilyen dark-gót-industrial katyvaszt, nagyon sokszor forgott ez nálam idén, mindenkinek ajánlom, aki szeret határokat feszegetni.

Tök jó visszatérés ez a bandától, meg is írtuk ketten is. Nyilván ez is határfeszegetés, de mit tagadjam, ezt is szeretem. Már csak az új énekesnő miatt is érdemes tenni vele egy próbát.

Ami nekem tavaly a Bütcher volt, az idén a Mechanic Tyrants. Őserő, klasszikus speed/thrash elemek mindenhol, ’80-as, ’90-es évekbeli hangzással. Simán megvettek.

Zsigeri death metal Dél-Afrikából? Hadd szóljon! És hát szól is, közepesen vagyok oda a death metalért, de ez idén nagyon megérintett.

Újabb műfaji bakugrás a számomra, de valahogy teljesen beleszerettem ebbe a Swallow-albumba, főleg a nyitó nótának köszönhetően. Mestermunka, de azért nem biztos, hogy a korábbi lemezeikkel is fogok foglalkozni.

Korábban nem hallgattam őket, ez az album viszont nagyon szép munka az amerikai bandától.

Egy újabb nagy visszatérő, szép, iparosnak éppen nem nevezhető munkával. Ez most egy 10. helyre elég nálam.

Coly:

Ahogy azt a majdnem legjobbakról szóló cikkemben is írtam, ebben az esztendőben – egy-két nagy öreget leszámítva – inkább a számomra új előadók kiemelkedő albumait emelem piedesztálra. Az év során legtöbbjükről külön cikkben is megemlékeztem.

Nem szeretek sorrendet állítani, hiszen az dinamikusan változik, pillanatnyi hangulatom is formálja. Ami viszont biztos, hogy nálam 2024-ben a heavy/power Star.Gate Escaping the Illusion-je és Bobbie Dazzle (alias Siân Greenaway) Fandabidozijának glam rockja durrant a legnagyobbat. Év közben kollégáimmal többször is érzékeltettük, hogy mostanában komoly szelek fújnak Görögország felől: nálam a Star.Gate mellett az epikus heavy/power metalt játszó Acheloust és a Manowar-klón Triumphert sodorták be az első tízbe. A Mexican Ape-Lord meghatározó figurája a Meliah Rage-gitáros Anthony Nichols, a végeredmény mégis valami más, jellegzetesen egyedi muzsika. A Ravage kissé retró ízű power/speed metalja idén egy magával ragadó alkotásban öltött testet. A svéd The Quill a maga heavy/stoner metaljával és Ozzy-s énekével egy kissé kilóg a sorból, de a Wheel of Illusion így is fogós muzsikát rejt. A Warlord lemezeit eddig nem hallgattam, az idei Free Spirit Roart viszont annál többet – az anyagnak gyakorlatilag nincs gyenge pontja. Bruce Dickinsont és a Grand Magust pedig, azt gondolom, senkinek nem kell bemutatni: idei lemezével az Iron Maiden frontembere és JB Christofferssonék is felülmúlták önmagukat.

Dávid László:

Rendhagyó módon dőlt el idén „az év lemeze” cím sorsa. Mivel nem tudtam zöld ágra vergődni, hogy a Magma Rise vagy a Sear Bliss legyen 2024-ben a No. 1. alkotás, így egy-egy cetlire felírtam a nevüket, azokat odaadtam a barátnőmnek, és neki hátat fordítva kértem meg, hogy keverje össze a papírdarabokat. Ezt követően ráütöttem a jobb kezére, és a Magma Rise nevét „dobta ki a gép”. Aztán befutott a Nasty Savage új, letaglózó műve, így a Sear Bliss „csak” bronzérmes lett. Értelemszerűen nem az én véleményem, ranglistám a perdöntő, az azonban biztos, hogy Nagy Andrásék jogosan húzhatják ki magukat a Heavenly Down-ra, amely nemzetközi mércével mérve (is) szimplán briliáns, zseniális lett. Ahogy több helyen is olvastam, legjobb teljesítményüket tették le az asztalra. Ahogy említettem a szerkesztőségi „kérdőív” megválaszolása során, sajnos rengeteg zenére nem jutott időm; ha azokat sikerült volna „magamévá tenni”, lehet, hogy másképpen alakult volna a sorrend, bár az első három pozíciója megdönthetetlen volt (csupán annyi kérdés merült fel, hogy melyik alkotás hányadik helyezést birtokolja majd), ahogy az is, hogy a Göden (R. I. P. Tony Pinnisi), a Hellbutcher, a Nile és a Vain egészen biztosan listás lesz. Ami pedig 2025 várható termését illeti, arról a kérdéssorban adtam választ. Egy biztos, jó muzsikákban jövőre sem szenvedünk majd hiányt.

John Quail:

Hogy kik jelentkeztek idén a legjobb, legütősebb anyaggal? Nos, ez mindig szubjektív döntés kérdése, amelyet a zenei ízlésünk, sokszor pedig a pillanatnyi hangulatunk határoz meg. Nálam például gyakran változik, kit, hová sorolok, és könnyen meglehet, hogy egy másik napon már nem így követnék egymást az előadók a listámon. Abban talán egyetérthetünk, hogy valamennyien magas színvonalú albumokat szállítottak nekünk 2024-ben. A hasonlóan nagyszerű műveket (szám szerint negyvennyolcat), melyek nem fértek most ide, egy december 12-én publikált cikkemben már megemlítettem, ott is tudtok csemegézni!

Tehát jelen év csúcsalkotásai e sorok írásakor – roppant sejtelmesen, a tizediktől az első felé haladva – számomra az alábbiak:

Legalább ugyanilyen remekül sikerült, vagy még ezeknél is jobb lemezeket kívánok minden kedves olvasónknak a 2025-ös esztendőre is!

Fémes üdvözlettel;

John Quail 

Mácsai Dani:

Eljött az idő, hogy sorba tegyem a Top 10 kedvenc lemezemet, ami nem olyan nehéz, de olyan könnyű se, hiszen rengeteg album érdemelné meg, hogy piedesztálra emeljék. A következő 10 lemez viszont megjelenése óta folyamatosan pörög (és még jó darabig pörögni fog). A lejátszási listámban visszafelé haladok, hogy meglegyen a dolgok hangulata.

Ha létezik olyan lemez, ami számomra nagyon furkó és tele van black metal, rock ‘n roll és punk elemekkel, akkor az azonnal megvesz engem kilóra. A Midnight ez évi lemeze is megérdemli, hogy a Top 10-emben szerepeljen.

Itt az érem másik oldala jön: nem gondoltam volna, hogy egy brutal death metal lemez ilyen olyan gyorsan és aprítósan meg tud fogni, és élve feltrancsírozni. A Brodequin Harbringers of Woe albuma viszont elég kellemes meglepetés volt számomra, és folyamatosan a listám szereplője volt 2024-ben.

Ha nincs HM2-es banda a listámon, akkor bizony baj van a fejemben! Azonban semmi pánik, ugyanis a Nails Every Bridge Burning-je rövid, de hatékony power violence-ével eléggé betalált nálam, és a hangzása is zene füleimnek!

Habár a banda feloszlott (valami idióta hülyeség miatt), ettől függetlenül a Living Chaos lemez remekül reprezentálta, hogy még volt bennük annyi kraft, hogy egy erőteljes deathcore anyagot leszállítsanak.

Ha létezik mesterművé faragott lemez, és érdemes volt rá 12 évet várni, akkor ez az. A Time II méltó helyet foglal el a listámon epikusság és profizmus tekintetében. De ha lehet, a következő lemezre ne kelljen ennyit várnunk!

Svédek és nu metal-HC zenét tolnak – elég egyértelmű, hogy ezek a srácok rajta kell, hogy legyenek a listámon! Bemutatkozó lemezük szabályosan lehengerelt, és kiválóan tudok rá edzeni!

A negyedik helyen a nu metal veterán P.O.D. és Veritas lemezük végzett, mert a nagyszerű dalszerzés mellé igazi dinamika és slágeresség is párosul. Arról pedig ne is beszéljünk, hogy remek vendégbrigádot vonultattak fel a lemezen.

Ha létezik olyan együttes, akik maximálisan a modern hangzás, a virtuozitás és profizmus mellett teszik le a garasukat, méghozzá igen fogékony dalokkal teszik ezt, az a Within The Ruins, és mindez a Phenomena II lemezen testesül meg. Még az instrumentális tételek sem lettek unalmasak, mindig öröm ezt a lemezt hallgatni.

A Knocked Loose most érte el azt zeneileg, hangzásilag és dalszerzésileg is, ami kijár nekik. A You Won’t Go Before You’re Supposed To nyomasztósága, súlyossága és agressziója egyenesen lenyűgöző a szememben. Még egyetlen modern HC banda sem volt képes arra, hogy dobogós legyen nálam, a Knocked Loose viszont megcsinálta.

És igen! Megint a brit Graphic Nature és Who Are You When No One Is Watching lemezük lett a nyertes nálam. Alig két év alatt olyan szintre fejlesztették a nu metal vegyítését a drum ‘n bass-szel és a dark electronic muzsikával, hogy azt tanítani kellene. Pusztító riffjeik és a mentális problémákkal foglalkozó szövegvilág még sötétebbé, de egyben borzasztóan agresszívvá és fogóssá is teszi ezt a zenét. Ebben a tekintetben nálam a Graphic Nature második nagylemeze a nyerő!

Majka:

Az új-zélandi thrasherek minialbuma sokat pörgött nálam, így befértek a 10. helyre. Ajánlom mindenkinek, aki értékeli a minőségi, kicsit groove-os thrasht.

Nem ismertem őket, meg nem is vagyok egy nagy power metal rajongó, de ez a lemez teljesen jó. Meglepően sokat ment nálam, minőségi munka. Sajnálom, de két 10. van, hiába figyelitek a kezemet, akkor is csalok!

A 2021-es Strength jobban tetszett, abban több volt a metal, keményebb volt, de ezt is sokat hallgattam. És azért hallgattam, mert jó. Slágeres, de amikor kicsit felkeményedik, akkor azért tud karcolni is.

Fogadok, ti sem ismertek más andorrai metal zenekart! Én biztosan nem, de ez egy jó kis minialbum, progresszív, de durva, kellőképpen kicsavart.

Elégikusan progresszív, dallamos prog death vagy micsoda, dán-feröer-szigeteki koprodukcióban. Sokkal jobb, mint amit gondoltok.

Ellenállhatatlan crossover thrash, és semmi komolyság, csak riffek, groove-ok, és eszement tempó eszement szövegekkel. Moshereknek kötelező darab!

A görögök hozzák a szokásos szintjüket: megint egy tökéletes thrash albumot tettek le az asztalra, és mára a saját stílusuk is kialakult.

Vessetek a metalmókusok elé, de nekem ez jobban tetszik, mint a klasszikus lemezeik: több thrash, kevesebb HC. Majdnem összejött a dobogó is!

Jó év volt ez a thrashben! Az Atrophy visszatérő albuma egészen a bronzéremig katapultált, mert az első daltól az utolsóig Bay Area thrasht tartalmaz, aminek nem tudok ellenállni.

Egyedi, változatos, világszínvonalú és nagyon magyar. Meg ugye ki gondolta volna, hogy a középiskolai latinórák óta először egy metal lemezen fogok Horatiust hallani?

Melodikus pacifista black-death, német nyelvű szövegekkel. Mestermunka, mindenkinek kötelező meghallgatnia.

Nameless:

Reaper:

Hogy mennyit számít az ember hangulata, egész évi kedélyállapota egy ilyen lista esetében, az nálam remekül megmutatkozik. Ha nem olyan lett volna az évem, amilyen (aki tudja, tudja, aki nem, nem) akkor ez a lista nem biztos, hogy ebben a felállásban, ezekkel a bandákkal látott volna napvilágot. Biztos, hogy több thrash, több light-osabb korong szerepelne rajta, így viszont elég komor lett, ám ettől még igencsak kiváló bandák kiváló albumai – nemcsak ezek, hanem a lemaradtak is, de most az előbbiek jöjjenek!

Még csak most ismerkedem, de van bennük valami, ami miatt úgy érzem, hogy nem csak pillanatnyi fellángolás. Az Opeth-nél a meggyőző zenei visszanyúlás, a Pazuzunak pedig a megbízható extremitása az első érv mellettük, bár nem tagadom, a Muuntautujá-nál még én se látom a káosz feletti rendet, és akár még lecsóba is kerülhet, de remélem nem így alakul a kapcsolatunk!

A belga banda egy kicsit a régi Myrkurra emlékeztet, de remélem, nem az lesz a vége Marliese Beeuwsaert munkásságának, és nem válik egy mainstream-pop metalossá. Az album ugyan egy kicsit felemás lett, de egy-két nóta annyira kiemelkedően tetszik, hogy még így is van helye a listán. Az egész műnek nagy erőssége a nagyon jól eltalált hangulat, a karakteres zene és az ének.

Régi motorosok, és semmi különlegeset nem csinálnak, de azt nagyon jól csinálják. 🙂 Egyszerű, dallamos, mégis nyers és őszinte. Igazi finn black metal!

Hiába sokak szerint csak „futottak még” kategória, engem kilóra megvettek. Nagybetűs, klasszik thrash!

Ennek az albumnak is előrébb kellene lennie, de olyan nehéz ez a rangsorolósdi, és hát dönteni tudni kell. Nagyon rideg és nagyon kemény album, mint ahogy a témája is: négy fiatal hegymászó halálát zenélik meg, akik ’36-ban lelték halálukat a berni Alpokban.

Be kell vallanom, hogy majdnem lemaradt, ugyanis megfeledkeztem róla a lista összeállításánál, ám a megjelenésekor rongyosra hallgattam, nem lett volna korrekt, ha lehagyom. És még most is jónak tartom…

Ahogy az év végi kérdéssorban is megírtam, ők az egyik nagy visszatérőim a kedvencek között. Azentrius nekem egy kicsit olyan, mint Ihsahn, aki az igazi erejét egyedül tudja megcsillogtatni, amit ez az album is remekül prezentál. És lám-lám, a korai klasszik black metal ennél a bandánál is mivé nőtte ki magát!

A banda eddigi munkássága nem nagyon győzött meg, de ezt az albumot nagyon odatették. Aki szerette/szereti a Covenantot, annak ők is be fognak jönni.

Hiába Slayer 2.0, ha jó a zene és az összkép is meggyőző. A megjelenése óta az általam legtöbbet hallgatott thrash album, így nem kérdés, hogy itt a helye!

Tulajdonképpen már az album megjelentekor el is dőlt az első hely sorsa. A jó 20 éve alkotó francia ambient-blacker Wintherr mindig megtalálja az utat a sötét, téli atmoszférát kedvelőkhöz, és ez idén sem volt másként nálam.

Sipy:

Az „öreg” thrasher ígéretéhez hűen összehozott egy egész jó új „Slayer” lemezt, csak ezt már a saját neve alatt futó bandával. Nálam nem ütött akkorát, mint vártam, de azért alapvetően tetszik. A kilencedik, Toxic című számig majdhogynem tökéletes az anyag, de az utolsó négy track szerintem elég laposra sikeredett! Volt némi dilemmám, hogy a Thy Catafalque lemez kerüljön-e be a tízbe vagy ez, de végül a Slayer iránti elfogultságom győzött.

Igaz, ez csak EP, de ez az öt masszív, groove-os melo-death szerzemény számomra az év egyik  legkellemesebb meglepetés dalcsokra. Machine Head-rajongóknak nagyon ajánlott!

Ez egy francia, Metallica-vonalas thrasht nyomató banda. Nálam ez az év thrash lemeze! Sajnos szerkesztőtársaimnál minden próbálkozásom ellenére süket fülekre talált ez a muzsika, pedig rengeteg potenciál van ebben az albumban. Érdemes időt szánni a barátkozásra!

Görög dallamos black metal. Nálam ők a térség egyik kiemelkedő csapata ebben a műfajban. A Rotting Christ-tal közös zenei gyökerek ezen az albumon is tetten érhetők. Most egy kicsivel a Tolis tesók anyagát érzem erősebbnek, de ez a különbség csak egy helyezést jelent a két nagyon erős album között.

Nálam ez az év legtöbbet hallgatott lemeze. Pedig elsőre ez a cucc is egy sima, átlagos, már-már unalmas RC-albumnak tűnt, akárcsak az ezt megelőző két-három korongjuk. Aztán úgy elkapott, hogy egy nap akár kétszer-háromszor is lepörgettem, és még most is heti rendszerességgel hallgatom. Nem tudom, sikerül-e majd valaha más metal bandának lemezre rögzítenie egy ilyen, múltidéző és misztikus hangulatú anyagot. Ez ilyen téren egy igazi mestermű!

Ez a kedvenc holland szimfo black formációm. Az előző három albumhoz hasonlóan most is egy magas színvonalú LP-t sikerült összehozniuk, amiben az ezredforduló körüli Dimmu Borgir zeneisége ötvöződik néhány ízléses folkos motívummal! A Walg azon kevés black metal bandák egyike, akiknek eddigi diszkográfiája (4 LP) szerintem ebben a műfajban a legközelebb van a tökéleteshez.

Az előző albumhoz hasonlóan most is egy nagyon erős, vérbeli heavy metal anyagot alkottak a Metal Istenek. Hatalmas gratuláció az egész csapatnak, főleg Halford és Hill mesternek, akik hetvenen túl is ilyen szinten tolják a metalt! Hail Judas Priest!

A Sylosishoz és az Arcaniához hasonlóan ezt az ukrán bandát is az idén fedeztem fel. A rendkívül atmoszferikus „sámáni” hangulatvilággal rendelkező, groove-os thrash/death zenéjükre (aminek szerintem van egy kis black-es árnyalata is) már első hallásra vevő voltam, és ez mára rajongásig fokozódott. A számok szövege és zenéje a nomád népek, az ősök és a természet erői iránt érzett tisztelet spirituális hangulatával van átitatva. Zseniális!

Ismét egy számomra tökéletes LP a skandináv thrash/black metal királyaitól. Hatalmas gitárdallamok, intenzitás, epikus középtempós részek – csakúgy, mint eddig. Nem csalódtam bennük!

Az előző albumhoz hasonlóan ez nálam szintén egy minden tekintetben hibátlan anyag. Tekintélyt parancsoló, méltóságteljes, karizmatikus és legfőképp EREDETI muzsika! Ezek a „Blashemer” Eriksen semmihez sem hasonlítható riffjeire, Flo Mounier óramű pontosságú dobolására és David Vincent avantgard énektémáira épülő szerzemények még inkább megerősítették nálam az Vltimas uralkodó pozícióját a death metal kategóriájában. UFF! 

Sz. G.:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük